torsdag den 12. april 2012

Must see/favorit film

Jeg ser rigtigt mange film, elsker den stemning man kan komme i og blive suget helt ind i en film. Den inspiration man kan få og selvfølgelig bare underholdningen. Jeg vil derfor lige dele mine favorit "must see" film med jer. De er skrevet i vilkårlig rækkefølge. Og jeg er selvfølgelig ikke nogen filmekspert, kun filmelsker.

1. Breakfast at tiffany's

Pinned ImagePinned Image

Breakfast af tiffany's er en helt fantastisk film der foregår 60'erne. Det er en romantisk film og er nok mest for piger, vil jeg sige. Men det jeg elsker ved den er netop at den foregår i 60'erne, omgivelserne, det foregår i herlige newyork. Bare den måde som hovedpersonen bor. Humoren er også skøn synes jeg. Audrey Hepburn som jo netop spiller hovedpersonen Holly Golightly er også med til at trække den meget op. Hun spiller godt og er utroligt smuk. Jeg elsker hendes personlighed i filmen, selvom hun er meget fin og flot er hun stadig skør og får de mærkeligste idéer.  Jeg vil ikke forklare så meget om den, synes i skal se traileren og ikke mindst filmen. Jeg er også vild med de forskellige citater i filmen, så her kommer nogen af dem:
Holly Golightly: I'm like cat here, a no-name slob. We belong to nobody, and nobody belongs to us. We don't even belong to each other.
Paul Varjak: Holly, you're drunk. Holly Golightly: True.

Holly Golightly: It's better to look at the sky than live there. Such an empty place; so vague. Just a country where the thunder goes and things disappear.
Der er så mange sindsygt gode citater i den film, så jeg kan ikke lige skrive dem alle, så igen skal i jo bare se den. Og jeg har prøvet at tage nogen af de korteste :)


2. Amélie

Pinned ImageAmélie.

Amélie er en helt vildt sød fransk film, der sjovt nok foregår i Frankrig, paris. Amélie er en pige der arbejder på en café, hun er nysgerrig og gør meget for at andre mennesker glade. Det er meget kort forklaret og i kan selv se mere i traileren. Jeg elsker at den foregår i frankrig og jeg så den også på fransk (med engelske undertekster), fordi det synes jeg var mest "rigtigt". Det hele har bare det her franske touch der gør den skøn. Hovedperson Amélie spiller også godt, det gør de andre skuespillere også. Den er tilpas speciel og mærkelig, til at det gør den skøn. Billederne i den er også bare fantastiske. Det tog mig lang tid at opfatte at jeg skulle tage og se denne film! Jeg havde egentlig godt hørt lidt om den (ikke om den var god eller dårlig), men fik den aldrig set. Endelig så jeg den og fandt ud af hvad jeg var gået glip af!
Den får en til at værdsætte/huske/elske de små ting i livet ligge mærke til hvordan selv små ting kan være herlige og flotte, den effekt havde den i hvert fald på mig.


Trailer
3. Pulp fiction

Pinned ImagePinned Image

Hvis i ikke har set pulp fiction endnu, så er det da på tide. Den foregår i 90'erne og det ligger man virkelig mærke til. Den er voldelig, klam, men skøn! Jeg er helt vild med de cafe'er de besøger og den hårde attitude de alle har. Jeg synes det er fedt lavet og der er nogen rigtigt gode skuespillere med i, bl.a. John travolta (ham kender i vel alle), Bruce Willis og Uma Thurman. De danser, dræber og tager stoffer, det hele er gennemført. Det er bare en must see. Og her kan du endda nok også få hankønnet til at se med.
4. Girl interrupted

Pinned ImagePinned Image

Sjov og god film der forklarer det meget godt det der med at have det mentalt dårligt (på flere måder). Det handler om en pige der kommer på et sindsygehospital, hvor hun skal bo i et stykke tid, fordi hun har prøvet på at begå selvmord. Det er nogen fantastiske skuespillere, der får en til at suge sig helt ind i filmen. Der sker hele tiden noget nyt, så der er ikke et sekund hvor man keder sig. Hvis du ikke er til tårer eller barske film, så skal du nok ikke se den her. Jeg kan godt nok godt have let til tåre i film, men jeg synes specielt denne rammer en meget.


Trailer

5. The persuit of happiness

Pinned Image

Det handler om en lille dreng med sin far, som "moren" forlader. Det gør at de ikke har så mange penge og må leve på gaden. Faren sælger nogle maskiner, men kan ikke rigtigt få nogen solgt og han mister også sit job. Det gør at de må gøre en masse for at finde et sted at sove og overleve på gaden. Skuespillerne er Will Smith og søde lille jaden smith med sine kæmpe krøller, der bare trykker endnu mere på ens melidenheds-knapper. Det er en vildt sørgelig og hård film, der får en til at tænke over sit eget liv og hvor meget man egentlig har og skal værdsætte mere. Den fortæller også at hvis du vil opnå noget må du kæmpe for det.

If you want something go get it, period!

Trailer.

6. Edward scissorhands
Pinned ImagePinned Image

Jeg nævner den her film, der er meget anderledes end de andre, fordi det er en film jeg i mange år har holdt af. Den handler kort sagt om Edward der har sakse istedet for hænder og det giver selvfølgelig en masse problemer. Det er en mærkelig fortælling, en sjov idé og normalt er jeg ikke rigtigt til sådan noget, men lige den her synes jeg bare er så gennemført, sjov og elskværdig. Men kan ikke lade være med at holde af Edward og få medlidenhed med ham. Han søger en kærlighed han ikke helt kan få og den fortæller om hvor svært det kan være at passe ind i et samfund, når man er anderledes. Om at være alene og uden for sammenholdet. Og så er det jo johnny depp der spiller Edward, som selvfølgelig spiller ham super godt. Jeg håber de fleste allerede har set den, men hvis ikke så synes jeg da man skal til at gøre det.


Trailer


Der er selvfølgelig mange mange flere gode film der ude, men lige disse er blandt mine yndlings.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar